Forbandede vidunderlige tøs

Koncerten den 8. august i Randers, var en festlig afslutning på en lang sommers turne – men viste sig også at være Krebs’ sidste koncert med Små Sensationer som backing. Mens en række nye sange blev færdiggjort i løbet af efteråret ’98 – og som de viste sig mere komplekse og med andre stemninger og muligheder for at dyrke nye udtryk – stod det efterhånden klart for Poul Krebs, at tiden var inde til en ny indspilningsform og dermed også til nye musikalske samarbejdspartnere. Sammen med guitaristen og produceren Søren Jacobsen, havde Krebs startet et studie på Samsø, i et nedlagt el-værk i Østerby. Som projektet skred frem blev to yderligere producere tilknyttet -nemlig Bjarne Nygaard Nielsen og amerikaneren Mike Stewart. Sidstnævnte organiserede i februar/marts ’99 nogle sessions i to amerikanske studier, hvor et af Krebs’ mangeårige ønsker gik i opfyldelse – nemlig at arbejde med nogle af de musikere han gennem flere år havde beundret for deres arbejde med andre. I det legendariske Kingsway-studie i New Orleans(ejet af produceren og guitaristen Daniel Lanois og med en kundekreds der bl.a. tæller Bob Dylan og U2), var trommeslageren Kenneth Blevins (med en fortid i John Hiatts måske bedste band, The Goners) blandt de medvirkende. Det blev til nogle lange og kreative sessions – hvor man dels improviserede over helt rå Krebs-sange og hvor Blevins undervejs også fik lagt trommer på en række af de optagelser Krebs havde medbragt hjemmefra. Turen gik derefter videre til Austin, Texas og til studiet B-Room, hvor primært guitaristen David Grissom (mangeårig sideman for John Mellencamp og senest frontfigur i Double Trouble, hvor han efterfulgte Steve Ray Vaughn) gav sine bidrag, efter nogenlunde samme arbejdsform som den man havde praktiseret i New Orleans. Under opholdet i USA, fik Krebs også lejlighed til at spille live med nogle af vennerne – bl.a. med sangskriveren Troy Campbell og dennes band, ved et gig på den berømte bar Threadgills (i rockmytologien kendt for at være stedet hvor en ung Janis Joplin spillede nogle af sine første gigs -og hvor hun, da succesen var en realitet, vendte tilbage og skabte trafikprop i Austin, hvor alle ville høre hende) og med guitaristen og sangeren John Dee Grahams band, en aften på Continental Club, også i Austin. (Med John Dee Graham på en nærmest rødglødende guitar, indspillede PoulKrebs iøvrigt en forrygende udgave af “Why Do You Move So Fast” i Austin. Et absolut must til det bokssæt der jo nok kommer en dag!

Sideløbende med arbejdet på det nye album, havde Krebs igen dyrket den helt nøgne og intime koncert. Sammen med Henning Kvitnes, var Krebs i november ’98 på en omfattende Danmarks-turne, hvor det primære materiale var de helt nye sange Poul gik og arbejdede på. Publikum tog fornemt og godt imod rækken af numre de aldrig havde hørt før – og Krebs følte sig på så rigtig vej, at han også indlemmede flere af de nye sange på repertoiret, da han i januar ’99 stod på scenen på spillestedet Train i Århus, for dér at lave sit afsnit af tv-serien “Troubadourerne”, hvor ideen netop var at vise en række af Danmarks bedste sangskrivere med et minimum af backing. Et stort spring fra de koncerter Krebs, også i januar, havde spillet i Cirkusbygningen i København, hvor den akustiske guitar var udeladt til fordel for endnu en omgang med RadioUnderholdningsOrkesteret, der denne gang ikke nøjedes med at tage Johnny under behandling, men også gav Krebs kamp til stregen i fine fortolkninger af såvel Stones, som Dylan og Petula Clark!

Vel hjemme fra USA fortsatte arbejdet med det nye album. Studiet i Østerby havde hurtigt vist sig for lille – og da Poul Krebs fik chancen for at erhverve det smukke og særprægede Dansebjerg i Ørby på Samsø, slog han til med det samme. Sammen med Jacobsen, Stewart og teknikeren og mixeren Paul Hammann, indrettede Krebs stedet med såvel analogt indspilningsudstyr somdet topmoderne digitale Pro Tools. I foråret og forsommeren ’99 var Dansebjerg rammen om en lang række yderligere indspilningssessions, hvor bl.a. danske musikere som Wili Jönsson, Per Chr. Frost, Nina Forsberg og Lars Daugaard gav deres bidrag til det nye Krebs-album, der ogsåefterfølgende blev mixet i det nye studie. (Dansebjerg viste sig hurtigt at have noget af den samme ånd over sig, som det Kingsway i New Orleans, Poul havde forelsket sig i – og er lynhurtigt blevet et populært studie, for musikere der gerne vil have lidt af indspilningsstedets karma med i musikken. I efteråret ’99 kunne man således kunne høre nyt fra bl.a. Henning Kvitnes og de danske debutanter Splint, der begge havde benyttet Dansebjerg som ramme om deres indspilninger).
Det var egentlig meningen at holde sommeren ’99 koncertfri – og alligevel stod Poul Krebs den 10. Juli på den store scene ved årets Midtfyns Festival. Med flere nye sange på repertoiret og et helt nyt orkester i ryggen, var det lidt af en satsning – men de mange tusinde tilskuere tog godt imod bådesangene og bandet. Den umiddelbart langt mere rockede backing, med bl.a. ex-Gnags’en Per Frost på fænomenal el-guitar, var fyldt med løfter til efterårets danmarksturne. Nok en lille smugpremiere blev det til ved årets festival i Skanderborg. Her var Krebs egentlig bare til stede for at checke Del Amitri – men da festivalen fejrede 20 års jubilæum, mente arrangørerne at Poul Krebs og en akustisk guitar ville være en god overraskelse, hvad de mere end 10.000 publikummers reaktion efterfølgende gav dem ret i.
Den 25. august 1999 udkom FORBANDEDE VIDUNDERLIGE TØS, som resultatet afPoul Krebs’ mest omfattende pladeproduktion til dato (både hvad angår tidsforbrug i studiet og antallet af medvirkende musikere). De 13 nye sange fik en stor modtagelse i pressen – og også publikum vender tommelfingeren opad og sender Poul Krebs direkte ind på den danske salgslistes førsteplads. Albummet solgte mere end 50.000 eksemplarer i sin første uge i handlen – ogPoul Krebs fuldendte dermed det hit-hat-trick, der startede 4 år før med SMÅ SENSATIONER.
På FORBANDEDE VIDUNDERLIGE TØS arbejder Poul Krebs for første gang med loopsog samplinger i større stil – men fastholder også det organiske, i de bidrag de mange fine medvirkende musikere lægger på albummet. Nye hitsingler som SPILDE MIN TID, LYKKEJÆGER, LAD MIG FØLGE MED og HVEM HAR STJÅLET DET GLIMT føjer sig til favoritterne – men også de sange hvor Poul Krebs går nye veje i komposition og lyd, som EN SPORVOGN DE KALDER DESIRE, DEN JEG ER, WILLY & MIG og JEG TROEDE DET VAR MIT LIV, gør indtryk på publikum og presse. Hjemmesiden på www.poulkrebs.dk fyldes med indlæg fra fans, der ivrigt diskuterer de nye sange – og da Poul Krebs efterfølgende beder om bud på hvilke gamle sange der skal spilles på efterårsturneen, er det størstedelen af de sange han har skrevet gennem karrieren, der bliver ønsket.
FORBANDEDE VIDUNDERLIGE TUR starter den 30. september på Tobakken i Esbjerg. Der er bankende udsolgt i det højloftede lokale – og en fantastisk stemning, som Poul Krebs og band spiller sig igennem en næsten 3 timer lang marathon-koncert. Det nye band Krebs præsenterede på Midtfyns Festival – Per Frost (guitarer), Bjarne Nygaard Nielsen (guitarer), Allan Nagel (bas og kor), Lars Daugaard (trommer), Morten Buchholtz (keyboards), Gry Harrit og Pia Trøjgaard (kor) – bliver oplevet som sangerens bedste band nogensinde og turen bliver konstant udvidet og ender med at være den mest omfattende turne Poul Krebs overhovedet har været på. Det bliver til 64 koncerter frem til 10. august 2000, hvor bandet spiller sidste gig på Danmarks Smukkeste Festival. Som sædvanlig har få koncerter haft samme repertoire – og da det på forhånd var besluttet at få en del af koncerterne optaget, ligger der timevis af indspillet musik og venter på at blive mixet.