Kosmorama

Nye sange begyndte at tage form i Krebs’ uundværlige notesbøger. Endnu engang valgte han at lade demoerne stå så jomfrueligt som muligt – og sende de rå udgaver, med ham selv på vokal, akustisk guitar og mundharpe, ud til de medvirkende. Lige før indspilningerne skulle starte, tog Krebs & Små Sensationer en tur til Grønland, for dér at spille orkesteret sammen inden man vendte tilbage til studiet – der godt nok slet ikke var et studie denne gang. Det nye album blev nemlig indspillet i naturskønne omgivelser og med hav udenfor, på dels Samsø Bad og dels Sandnæshus i Lild Strand. Tekniker på indspilningerne var den erfarne Flemming Rasmussen og han havde simpelthentaget dele af Sweet Silence med sig og fik et studie op at stå i de to gamle huse. Holdet var stort set intakt fra sidste album – Krebs producerede sammen med Bonde og orkesteret var identisk, bortset fra at Tom Bilde var blevet erstattet af Bastian Juel, der før havde spillet med Krebs. Der blev brugt lidt længere tid på detaljerne denne gang – og ikke mindst var det et orkester med omkring 100 gigs bag sig, der gik til de nye sange. Det nye album udkom i februar ’97 med titlen KOSMORAMA – og var historiefortælleren Krebs tilbage i storform. Pladen var opkaldt efter Krebs’ gamle favoritbiograf i Århus – og sangene var hver især små film fra Danmark ogomegn, med titler som BJERGENE PÅ MOLS, LILLE ISTANBUL, PÅ EN KAJ I KALUNDBORG og JOHNNY HAN VAR LIGE VED AT BLIVE SINDSSYG. Anmelderne overdængede albummet med roser – og da bandet i april drog ud på en 3-ugers præsentationstur i Danmark, viste publikums modtagelse tydeligt, at Poul Krebs bestemt ikke var blevet glemt undervejs. Der var tordnende udsolgt overalt – og da turneen ramte København, fik Poul og bandet overrakt platinplader, for mere end 50.000 solgte eksemplarer af det nye album. Inden turneen, havde Krebs da også lige nået 16 gigs med sine musikalske venner i De Tre Tenorer, der endnu engang kunne tage landet rundt med røde lygter overalt!

I maj fik Krebs meget pæne ord med på vejen for sine to bidrag til et nyt album fra Peter Belli – og 1. juni kunne publikum høre det første Poul Krebs-remix nogensinde, da DSB udgav et minialbum i anledningen af jernbanens 150 års jubilæum i Danmark. Her havde det populære hip hop bandHumleridderne haft sangen PÅ EN KAJ I KALUNDBORG på værksted – og den nye udgave blev, trods sin anderledeshed, modtaget med begejstring af både anmeldere, publikum og DJs rundt omkring. Sommeren ’97 var Poul Krebs & De Små Sensationer at finde på Danmarks største rullende rockfestival, der under navnet Grøn Koncert blev overværet af mere end 200.000 danskere mellem 11. og 20. juli.

Resten af sommeren ’97 stod også i musikkens tegn. Sammen med en flok af ligesindede fra både ind- og udland, var Poul Krebs deltager i den første Song Island-workshop, der fandt sted en uge i august, rundt omkring på Samsø. Blandt gæsterne var hjemlige sangere/sangskrivere som Ester Brohus, Tamra Rosanes, og Niels Maaetoft og nye amerikanske bekendtskaber som Brett Perkins og Chris Leucinger – og udover de mange gode venskaber der her blev knyttet, stod dagene i sangskrivningens tegn. Nye samarbejdspartnere fandt hinanden – og blandt Poul Krebs’ nye venner, var også sangeren og sangskriveren Kevin Welch, der senere på året vendte tilbage til Danmark,både for at give en række solokoncerter og for at gæsteoptræde på den store og totalt udsolgt efterårsturne, Poul Krebs & Små Sensationer var på i oktober og november. Turen blev iøvrigt den foreløbelig sidste for bassisten Bastian Juel, der i løbet af efteråret var flyttet til London for at prøvekræfter med musikmiljøet dér – og da han i begyndelsen af ’98 fik tilbud om at komme på verdensturne med Heather Nova, slog den unge ambitiøse musiker til. (Juel trådte i 2006 ind i Mew som ny bassist). Krebs fik en fuldgyldig erstatning i SP – alias Henrik Schou Poulsen – med erfaring fra mange sider af den danske scene, bl.a. som medlem af de semi-legendariske festtrolde i Helmig Brothers.

Der blev pustet ud i vinterens løb – men også taget imod invitationer. Flere af deltagerne på Song Island, var nemlig flittige netværkere (hvis man kan sige sådan på dansk) – og anført af Lois B. Myers (til daglig arrangør af den store musikfestival South by Southwest i Austin, Texas), har manoprettet en slags uafhængigt forlag, hvis sangskrivere præsenterer deres materiale for hinanden og andre interesserede fra pladebranchen, ved nogle af de store musikfestivaler og branchemesser, der finder sted rundt omkring i verden. Kollegerne var meget interesserede i at have Poul Krebs med i sammenhængen – og i løbet af foråret ’98, gav Poul Krebs derfor akustiske koncerter i både Cannes, Frankrig (i forbindelsen med Midem ’98) og i New Orleans, USA (hvis festival LMNOP, præsenterer helt ukendte musikere side om side med kanoner som Bonnie Raitt og Dr. John).

Som kendt sanger modtager man mange mærkelige invitationer, til at optræde i anderledes sammenhænge – og en af dem han simpelthen ikke kunne sige nej til, var da RadioUnderholdningsOrkesteret i foråret ’98 spurgte Poul Krebs om han ikke kunne tænke sig at optræde sammen med dem. Chancen for at optræde med mere end 60 musikere i ryggen kunne han ikke lade gå fra sig – og i marts stod Poul derfor på B&O fabrikkerne i Struer og optrådte med en særdeles speciel udgave af “Johnny Han Var Lige Ved At Blive Sindssyg”, totalt omarrangeret til lejligheden. Fra en backing der oprindelig bestod af et enkelt klaver og en mandolin – og til braget fra 60 musikere i ryggen, var der virkelig et spring, men resultatet var for publikum en kærkommen overraskelse og for Poul Krebs en herlig udfordring.
Som så mange somre før den, bød også sommeren ’98 på en omfattende turne – og fra maj til august, var Poul Krebs & Små Sensationer at finde på en lang række af de danske festivaler og open air-koncerter, bl.a. på Plænen i Tivoli, på Midtfyns Festivals store scene og ikke mindst på Danmarks Smukkeste Festival. Efter koncerten i den smukke bøgeskov, var der ædelt metal i lange baner til Poul Krebs og hans musikere, der fik en velfortjent hyldest i form af 4-dobbelt platin for “Små Sensationer” (efterhånden solgt i mere end 200.000) eksemplarer og dobbelt-platin for over 100.000 solgte eksemplarer af “Kosmorama”.
Succesen for Song Island i ’97 kaldte naturligvis på en opfølger – og endnu flere musikere end året før, mødte op på Samsø i august, for både at skrive sammen og at give koncerter rundt omkring på øen. Og for både de tilstedeværende musikere og for publikum i en totalt udsolgt Nordby Kirke, var koncerten her en utrolig smuk og sjælden lejlighed til at høre helt nye sange, fortolket i et rum der i den grad spillede med. Poul Krebs havde ved dette års sanger-ø, bl.a. lejlighed til at skrive sammen med Troy Campbell (der i ’89 blev kåret som årets sanger, sangskriver og producer i hjembyen Austin, Texas og hvis band, Loose Diamonds, bl.a. har supportet Bob Dylan påhans Europa-tur i ’93) og med Nashville-legenden David Olney (der bl.a. har leveret sange til Daniel Lanois og Emmylou Harris). Disse møder resulterede bl.a. i numre som EVERY LITTLE BIT OF YOUR LOVE (skrevet af Poul med Olney) og WHY DO YOU MOVE SO FAST og BEFORE THE MORNING AFTER, begge skrevet sammen med Campbell. (Både Every Little Bit… og Why Do You Move… blev i 2005 indspillet af Henning Stærk og udgivet på hans album “Stærk”).