Små sensationer

I foråret 1994 var Poul Krebs blevet belønnet med kollegernes hæderspris, da DJBFA (foreningen af danske sangskrivere) valgte ham som modtager af årets ærespris på 25.000 kr. I det sene efterår ’94 turnerede Krebs bl.a. i Danmark og Grønland, i selskab med sin norske ven og kollega Henning Kvitnes. Repertoiret bestod for en stor dels vedkommende af helt nye sange, som Krebs havde skrevet eller færdiggjort i sit midlertidige eksil i Amsterdam. Publikums respons var overvældende, når man tænker på at de aldrig havde hørt størstedelen af sangene før – og for at fastholde det umiddelbare, valgte Krebs en ny indspilningsform til det næste album. I samarbejde med produceren Poul Martin Bonde og en række musikere der gennem årene havde spillet i forskellige konstellationer omkring Krebs – begyndte man i slutningen af januar 1995 en ugelang nattesession i Feedback Studiet i Århus. Forinden havde der hverken været øveaftener eller demoindspilninger – udgangspunktet var 20 nye sange, indspillet på en walkman i Amsterdam, bare med Krebs’ stemme og akustiske guitar. Dagen før studiearbejdet begyndte, spillede de 7 musikere en improviseret koncert på værtshuset Peter Gift i Århus – gik derefter friskt til sagen, og arrangerede de nye sange helt fra bunden af. Resultatet var Krebs’ tiende album – SMÅ SENSATIONER. 12 fornemmesange, der hver for sig var blandt de bedste Krebs overhovedet havde skrevet. Den nye arbejdsform havde også betydet mere leg med genrer og former – og ikke mindst tilknytningen af percussionisten Peter Seebach, var med til at skabe et langt mere bevægeligt, ja sine steder nærmest dansabelt, album end man var vant til at høre fra Poul Krebs. Tekstmæssigt havde SMÅSENSATIONER knapt så mange historier om andre. Her var det først og fremmest sangskriveren selv der var i fokus – i både personlige, humoristiske, nærværende og smukke tekster og melodier, på et album der handler om at fange livet dér hvor man er og samtidig er en hyldest til de mennesker der vælger kærligheden og parforholdet, trods alt og på trods af alt.

Efter indspilningerne til SMÅ SENSATIONER var overstået, tog Poul Krebs direkte på landevejen, med den helt nye konstellation DE TRE TENORER. Krebs sammen med Steffen Brandt og Michael Falch. Tre sangskrivere i selskab med sig selv, hinanden, akustiske guitarer, publikum og en lang række sange fra deres hver især enorme produktioner. En åbenlyst populær sammenhæng at opleve de 3 kunstnere i – og samtlige billetter til de 13 koncerter, blev da også revet væk.

SMÅ SENSATIONER blev det endelige kommercielle gennembrud for Poul Krebs – og sikrede en glad sangskriver ikke mindre end 6 nomineringer da der skulle uddeles Grammy’er for ’95, samtidig med at P3s lyttere tildelte megahittet SÅDAN NOGEN SOM OS, prisen som årets hit. Poul Krebs og bandet, der nu var kendt som SMÅ SENSATIONER, var nærmest på én lang turné frem til sommeren ’96 – og praktiserede undervejs Krebs-kuren-mod-turné-kuller-og-kedsomhed: ikke at spille det samme sæt to aftener i træk. Under tidligere besøg i Norge, var Poul Krebs kommet i kontakt med tidens absolut hotteste navn deroppe – DE DERRE fra Oslo. Deres forsanger, Jo Nesbø, blev sammen med Krebs enig om at synge på hinandens sange – og resultatet blev i Norge en duet-version af SÅDAN NOGEN SOM OS, der præsterede at ramme radiolistens Top10 og sikrede invitationer fra både norsk TV og fra flere rockklubber, der i løbet af vinteren præsenterede Poul Krebs og band. Krebs gjorde gengæld ved at synge på De Derre’s hitsingle JENTER – der sikrede gruppen en pæn opmærksomhed i Danmark, som de efterfølgende besøgte flere gange.