Striber af lys

Nærmest siden udgivelsen af FORBANDEDE VIDUNDERLIGE TØS har Poul Krebs været igang med at skrive sange til sit kommende album – og da han ønsker at finde en ny sound denne gang, kontakter han undervejs flere forskellige producere, for at få deres bud på hvordan sangene kan angribes. Efterhånden står det klart at der skal en udlænding i producerstolen, hvis resultatet for alvor skal blive anderledes – og helst en der kun har et minimum af kendskab til Poul Krebs’ karriere og succeshistorie, for på den måde at kunne give et friskt bud på sangene.

Valget falder i sidste ende på den 28 årige Mohammad Denebi. Født i Dubai og opvokset i Sverige – og en sand multimusiker, med speciale i guitar og keyboards. Gennem årene sideman for en lang række af de store svenske sangerinder som Lisa Nilsson, Dilba, Tityo, Jessica Folcker og Jennifer Brown – og musikalsk opvokset i det samme miljø der har fostret så mange af tidens store svenske producere. Moh Denebi har eget studie i Stockholms city – i en sand smeltedigel af produktive svenske sangskrivere og producere, der også ofte giver feedback på hinandens produktioner. Og det bliver et virkelig kreativt og opløftende miljø at være i for Poul Krebs, der tilbringer mange uger i Stockholm i 2002:

-Det har været en stor oplevelse at rende rundt som anonym i Stockholm – og en virkelig oplevelse at spille sammen med de her fantastiske musikere. Det svenske musikmilljø virker både enormt professionelt – og samtidig meget afslappet og fordomsfrit. De svenske musikere jeg har med på den nye plade, kommer fra vidt forskellige steder – har spillet eller spiller med Bo Kaspers Orkester, Eric Gadd, A-Ha, Roxette og hvad ved jeg… Titiyo synger jo normalt kun på engelsk – og i en helt anden genre. Jeanette, der synger kor, er med på den nye Celine Dion plade – og teknikeren i et studie hvor vi lavede forskellige dubs, har stort set arbejdet på alle Abba-pladerne. Og samtidig føler jeg også at det har bragt ny energi ind i mit eget orkester – fordi vi valgte at bruge Per Frost, Allan Nagel og Lars Daugaard som kerne-musikere, der så bliver fortolket og brugt på en anden måde når det er Moh der sidder bag knapperne. Det er jo sjovt nok nærmest det samme orkester der spiller på hele albummet – Per og Moh på guitar, Lars på trommer, Mats Asplén på keyboards, Christer Jansson på percussion, Allan på bas og så med forskellige gæster på de enkelte numre, til at give dem noget ekstra særpræg. Og i blandingen af svenske og danske musikere og i Mohs måde at høre mine sange på, lyder det ikke som noget jeg har lavet før – og alligevel føler jeg det er en klar Poul Krebs plade.
Poul Krebs’ 10. studiealbum udkommer 12. august 2002 og får titlen STRIBER AF LYS – fordi det ifølge sangskriveren er en positiv plade, en plade der handler om at tro mere på imorgen end på igår og tro på at der altid er muligheder, altid er en grund til at komme videre. Men også en plade der handler om at kæmpe for det man har kært – og ikke bare smide det ud. I juni måned kommer første single JEG LA’R MIN DØR STÅ LIDT PÅ KLEM – der ender med at blive et af de største radiohits i Krebs’ lange karriere. (Selve albummet debuterer igen på salgslistens førsteplads – og ender med at sælge i omegnen af 50.000 eksemplarer, et rigtig godt resultat i en tid hvor den danske pladebranche ellers er i knæ).
5. juli spiller Poul Krebs årets eneste store sommerkoncert – midt i de enorme mudderbanker på Midtfyns Festival. Publikum møder her to nye musikere, nemlig svenskerne Moh Denebi (der har produceret det nye album og lige er med som gæst) og Christer Jansson (der spiller percussion og bliver ny fast mand i bandet). Sommeren over bliver der også lige tid til et par kampe med fodboldveteranerne og show-bisserne i ShowStarS (med bl.a. brødrene Laudrup, Michael Falch og skuespilleren Mads Mikkelsen på holdet) – og 6. august er Poul Krebs blandt de medvirkende til en koncert der varmer op for Manchester Uniteds kamp mod et udvalgt Århus-hold.
I 2002 udkommer også en ny udgave af Politikens Dansk Rockleksikon, hvor forfatterne i en artikel kaldet “50 genveje til dansk rock”, bl.a. fremhæver Krebs-albummet “Kosmorama” med ordene: “Bjergene På Mols, På En Kaj I Kalundborg, Den Nat I August og ikke mindst Johnny Han Var Lige Ved At Blive Sindssyg er blandt det mest billedrige nogen dansk sangskriver har fremkaldt. Krebs er så almindelig og ualmindelig vedholdende i sin hverdagsnærhed, at det i sig selv er ualmindeligt i en branche, hvor kun det sidste skrig høres.”
Efteråret og den begyndende vinter danner rammen om Poul Krebs’ hidtil største turne, hvad angår størrelsen på spillestederne. Det starter med en lukket koncert på Horsens Teater den 10. oktober – og turen slutter foran 3000 tilskuere i Ålborg Kongres-center den 16. november. I december går turen til Malmö – hvor Poul Krebs sammen med den svenske sanger og sangskriver Staffan Hellstrand, indspiller et program til den svensk/danske musik-tv-serie STEREO SE/DK. (Det er ved den lejlighed Poul Krebs stifter bekendtskab med Hellstrands sang “Präcis Som Du Är”, som han gendigter på dansk og senere indspiller med titlen “Under Fælledparkens Træer”).